Recensie | De nieuwste gouden boekjes

Generaties Nederlandse kinderen zijn opgegroeid met de Gouden Boekjes. Het fenomeen kwam over van de Verenigde Staten waar de boekjes in 1942 voor het eerst uitgegeven werden.

Voor slechts 25 cent kon iedereen daar ten tijde van de Tweede Wereldoorlog in de Gouden Boekjes investeren. De prentenboekjes met de vermaarde gouden ruggetjes kenden zoveel succes dat ze hier vanaf 1953 uitgegeven werden door de Bezige Bij. Toen deze de kinderboeken ging afstoten, nam uitgeverij Leopold het fonds over, echter met weinig succes. Hoewel gerenommeerde auteurs waaronder Annie M.G.Schmidt en Han G.Hoekstra de deeltjes vakkundig hadden bewerkt voor de Nederlandse markt, leek het doek tegen het einde van de jaren negentig gevallen. Rechten en verplichtingen waaraan de toenmalige uitgever zich moest houden, konden niet meer nagekomen worden. Duizenden deeltjes werden in enige dagen bij het voormalige Slegte-concern afgenomen voor slechts enige guldens per stuk… In 2001 nam uitgeverij Rubinstein de rechten van het Amerikaanse moederbedrijf over. Goedlopende titels van voorheen werden heruitgebracht waaronder ‘Sloffie Sleepboot’, ‘De gele taxi’ en ‘De vijf brandweermannetjes’. Het publiek was de serie nog niet vergeten en na korte tijd was deze weer een begrip. Doordat de uitgever ook toestemming had gekregen Nederlandse auteurs nieuwe deeltjes te laten ontwerpen, bleef het concept hetzelfde, maar trad er vernieuwing in. De serie kent nu al tweemaal zoveel delen als er in de jaren vijftig en zestig ooit verschenen in ons taalgebied! De Gouden Boekjes worden soms voor speciale gelegenheden ontworpen, voor de spoorwegen, ANWB, musea, kranten, dan wel jubilea van gebouwen. Anno 2016 kunnen opvoeders niet meer om de Gouden Boekjes heen: voor een betaalbare prijs krijgt de consument de kwaliteit waarnaar hij altijd op zoek is. Ziehier een opsomming van de meest recente titels. Conger & Malvern: ‘Instappen allemaal!’. Rubinstein. Een verhaal uit de jaren vijftig waarin Molly en haar moeder een enerverende treinreis ondernemen op weg naar oma. Hoewel nostalgisch - de duidelijke jaren vijftig kledingstijl, en de dienstverleners waaronder koks, witkielen en stewards, die allen zwart zijn(!) – is een treinreis een hoogtepunt in een kinderleven. Zeker als de pop aan het einde van de reis zo goed vertroeteld wordt… Gaspard & Malvern: ‘Dokter Jan de pleisterman’. Rubinstein. Ook dit boek kent zijn oorsprong in de vroege jaren vijftig. De gebeurtenissen zijn ook nu nog actueel. Wanneer Jan bij het cowboytje spelen zijn vinger schaaft, doet een pleister van moeder wonderen… Wanneer vader zich snijdt aan de grasmaaier doet een pleister van Jan dat eveneens… Freek de Jonge & Erik Kriek: ‘Met Annie en Joop naar de bioscoop’. Rubinstein. Een oer Hollands boekje over Annie en Joop, die een filmvoorstelling bijwonen. Toch verloopt deze niet zoals programmeur Piet gehoopt had… Een boekje in de kleurstellingen welke Erik Kriek zo graag toepast: pasteltinten. Denk daarbij aan het stripboek ‘In the pines’, eveneens voor deze krant gerecenseerd. Jackson & Malvern: ‘Zuster Suzie’. Rubinstein. De jongens hebben weinig zin om met “verpleegster” Suzie te spelen. Daarin komt verandering wanneer een van de jongens door haar verzorgd moet worden. Hun kar wordt de ambulance. Een sfeervol verhaaltje evenals van ‘Dokter Jan de pleisterman’ uit de jaren vijftig. Sjoerd Kuyper & Charlotte Dematons: ‘Het robotje van Schiphol’. Een luxe Gouden Boekje. Rubinstein. Ter gelegenheid van 100 jaar ‘Amsterdam Airport Schiphol’ verscheen deze jubileumuitgave. Vele beroepen komen voorbij omdat het robotje van Schiphol iedereen vraagt van wie het door hem gevonden kleine koffertje is. Uiteindelijk komt het koffertje vol vakantieherinneringen weer terug bij de kleine eigenares. Een leuk boek voor iedereen die Schiphol aandoet. Kuyper en Dematons op hun best! Gitte Spee: ‘Aap & Mol in het paleis’. Rubinstein. Aap en mol bezoeken het Paleis op de Dam. Ze hebben belangstelling voor alles wat er te zien is en voor ze er erg in hebben wordt het avond. Ze besluiten de nacht door te brengen in het koninklijke hemelbed. Een leuk prentenboek ontstaan uit de samenwerking van het Koninklijk Paleis Amsterdam en Gitte Spee. Koos Schulte