Recensie | Het ABC van Annie MG

Over Annie M.G.Schmidt is al veel geschreven en verzwegen. In 2002 verscheen ‘Anna, het leven van Annie M.G.Schmidt’ van schrijfster Annejet van der Zijl.

Het verhaal had zoveel impact dat een miniserie op tv het onvermijdelijke gevolg was. In 1991was er al schrijversprentenboek nummer 31 verschenen: ‘Altijd acht gebleven’. Met het verschrijden van de tijd was het onderhand weer nodig een nieuw boek aan Annie M.G.Schmidt en haar werk te wijden. Onder redactie van biograaf, vertaler en docent-consulent jeugdliteratuur Joke Linders (1943)verscheen onlangs het royaal uitgegeven ‘Het ABC van Annie MG.’ Joke Linders: ‘Het ABC van Annie MG’. Meulenhof. ISBN 978-90-290-9086-5. In het royaal uitgebrachte en geïllustreerde boek hebben talloze prominenten op het gebied van Annie M.G.Schmidt-kennis essays geschreven. Alle facetten passeren zo de revue, waarbij het ABC, zoals de titel al doet vermoeden, als uitgangspunt dient. Kennen velen haar tegenwoordig nog als (jeugdboeken)schrijfster van boeken als ‘Jip en Janneke’, de ‘Gouden Boekjes’(vertaling), ‘Abeltje’, ‘Otje’,’De spin Sebastiaan’ en ‘Het schaap Veronica’, ouderen weten zich nog de musicals en radio- en tv-programma’s zoals ‘Ja Zuster, nee Zuster’, ‘Heerlijk duurt het langst’, ‘Pension Hommeles’ en ‘De familie Doorsnee’ te herinneren’. Zoals het Annie M.G. behaagd zou hebben speelt het ABC dus een cruciale rol. In ‘De A van Abeltje’ draait alles om de in een rood pakje gestoken piccolo, die zelfs met de lift in het heelal belandt. Omslagen, filmfoto’s, etc. zorgen voor het illustratieve deel. In ‘De B van Brief en bieb’ komen we Annie (1911 – 1995) tegen als bibliothecaresse in de Nutskinderleeszaal. In ‘De C van Columns’ lezen we over de dagelijkse beslommeringen vanuit haar eigen perspectief, die ze in de jaren veertig, vijftig deelde met de lezers van ‘Het Parool’. Hoewel ongetrouwd, probeerde ze vaak vanuit de positie van de getrouwde huisvrouw, vol zelfspot, de traditionele jaren vijftig maatschappij weer te geven. Alle hoofdstukken op deze wijze na te gaan zou te ver reiken. De familie Doorsnee, sprookjes, de Gouden Boekjes, de illustratoren waaronder Wim Bijmoer en Jip en Janneke en Otje-tekenares Fiep Westendorp krijgen de nodige aandacht, de vele kinderliedjes, haar reclamewerkzaamheden, woonplaatsen, enzovoorts. Zo hebben de vele medewerkers waaronder Henk van Gelder, Jacques Klöters, Janneke van der Veer en Ivo de Wijs, om er slechts enige te noemen, geen facet overgeslagen uit het rijke leven van deze in Kapelle geboren schrijfster. Nu, meer dan twintig jaar na haar overlijden, leeft haar werk nog volop. Zij die zich willen verdiepen in de vele gezichten van Annie M.G.Schmidt zullen van begin tot einde geboeid zijn door de prachtige lay-out en het vele beeldmateriaal, merendeels afkomstig van de collectie Marcel Raadgreep. Foto’s, platenhoezen, illustraties, brieven en scripten geven een beeld van een schrijfster, die als een grijze muis haar carrière begon, om deze, als grande dame van het Nederlandse kinderamusement, volwassenencabaret, en musical af te sluiten. Een aanrader! Koos Schulte