De Ontmoeting: Jantien Visser

LEMMER - In de rubriek De Ontmoeting verhalen over waar mensen elkaar ontmoeten. Deze week is Jantien Visser aan het woord. Jantien geeft mindfulnesstrainingen.

Wie ben je?

,,Mijn naam is Jantien Visser, ik ben 62 jaar oud en ik woon in Lemmer. Ik heb altijd in de ggz-wereld gewerkt. De laatste periode met ouderen. Ik werkte toen ambulant en kwam bij mensen met dementie aan huis. Daar begeleidde ik ook vaak mantelzorgers. Op een gegeven moment zat ik in een periode waarin ik dreigde een burn-out te krijgen. Ik stond wat in disbalans en wilde daar wat aan doen. Ik had geen zin in medicijnen. Ik wilde er op een andere manier mee omgaan. Ik had regelmatig al over mindfulness gehoord, maar ik dacht altijd dat het iets zweverigs was. Omdat ik positieve berichten erover hoorde, heb ik toch de stap genomen om een training te volgen. Het bleek helemaal niet zweverig te zijn, het heeft mij veel gebracht.”

Wat heeft het je gebracht?

,,Ik volgde de achtweekse MSBR-training; mindfulness Based Stress Reduction. Die is ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn. Tijdens die training merkte ik dat ik voornamelijk heel erg in mijn hoofd leefde. Tegenwoordig zeggen ze vaak: ‘Ik sta altijd aan’. Dat gevoel had ik ook. Als ik bijvoorbeeld hier langs de dijk wandelde in Lemmer, dan was ik al bezig met mijn agenda voor de volgende dag. Ik lette niet op de omgeving. Hoorde niet meer het water klotsen. Nu ben ik mij daar bewuster van, ik was altijd maar in het hoofd bezig. Dan ren je jezelf ook voorbij en mis je vaak mooie momenten.”

Waarom besloot je hier je werk van te maken?

,,Mijn trainer vroeg aan mij hoe ik dit verder ging integreren in mijn leven. Ik wilde het ieder geval uitdragen aan andere mensen. Toen ben ik met de opleiding tot trainer begonnen en zo is het ontstaan. Ik ben begonnen met mijn bedrijf De Mantelgids, omdat ik veel affiniteit heb met mantelzorgers, en dat heb ik uitgebreid met De Mindfulgids. Het is zo’n twee tot drie jaar geleden dat ik met mijn eigen praktijk ben gestart in Lemmer. Ik gebruik mindfulness ook wel in mijn werk als praktijkondersteuner. Ik werk namelijk ook nog bij een huisarts. Ik geef daar niet echt training, maar integreer het wel. Het is een manier van hoe ik het zelf in het leven sta. In mijn praktijk geef ik individuele mindfulness, ik geef training aan groepen en geef ook weleens een weekend mindfulness.”

Wat is mindfulness?

,,Ze noemen het ook wel aandachttraining. In het Nederlands is er niet echt een goed woord voor mindfulness. Het is een stukje opmerkzaamheid, met aandacht ergens bij zijn. Het is ook bewustwording. Je leert om je bewust te worden van je automatische patronen. Hoe je reageert op mensen of op je eigen gedachten. Je leert stil te staan bij je gevoelens. Bij je gedachten en bij je ervaringen. Daardoor kan je ook bewust keuzes maken in plaats van automatisch te reageren. mindfulness kan helpen, maar het maakt geen eind aan je problemen. Je leert er anders mee om te gaan. Het is geschikt voor iedereen. Maar ik denk wel dat je moet kijken of het bij je past. Door middel van oefeningen leer je gewoon dichterbij jezelf te komen en meer bewust te zijn van jezelf. Als je een training volgt, vereist het wel wat beoefening. Je moet het zien als een soort van trainen voor de marathon; dat kan je ook niet in een dag.”

Hoe ziet een mindfulnessoefening er bijvoorbeeld uit?

,,We starten vaak met een bodyscan. Dat is een oefening waarbij je leert om de aandacht te sturen. Je gaat met je aandacht naar alle lichaamsdelen. Ik zeg bijvoorbeeld: ‘Ga met je aandacht naar je voet’. Dat lukt mensen wel. Maar als ik dan bijvoorbeeld bij de buik ben, dan merken mensen vaak dat ze met hun gedachten ergens anders zijn. Als ze dat merken, leer je opmerkzaam te zijn. Je leert je aandacht te trainen.”

Wat vind je leuk aan dit werk?

,,Het contact met mensen. Ik zie dat het ook iets met mensen doet, dat het mensen wat kan brengen. Ik houd van mensen. Je beleeft het met iedereen weer anders. Dat vind ik fijn.”

Mieke van Veen