Recensie | Weergaloze voorstelling Krimp van Achmea Culpa

Lemmer - Zelden zo’n boeiende, ontroerende en knappe theatervoorstelling gezien. Van begin tot eind (maar liefst ruim twee-en-een-half uur) blijf je meer dan geboeid luisteren en kijken. Als Stef Diever na afloop de bloemen uitreikt aan twee spelers, zie je veel toeschouwers denken: ‘waar blijven de andere spelers’. Die zijn er dus niet. Anke Bijlsma en Gerrit Haaksma hebben naast hun rol als kroegbaas en tapster van café ‘De Bûnte Bok’ in Lioessens ook de overige tien karakters gespeeld in Krimp.

Voor een nagenoeg uitverkochte zaal met de niet onbelangrijke eerste twee rijen van de Hege Fonnen is het een en al lachen geblazen. De openingsmuziek van The Doors (Riders on the Storm) zette gelijk al de toon. Krimp gaat over de teloorgang van het platteland, de ontvolking van de kerken, de achteruitgang van de Skriezen en de Friezen en de komst van allerlei moderne zaken als de iPad. De tweeling EAbe en Gelkje zijn steken gebleven in een vorige eeuw. Ze weten van niets, helemaal van niets. Maar toch zijn ze op hun manier nieuwsgierig. EAbe onderneemt zelfs een reis naar Groningen om van de vrouwtjes te genieten. Binnenkort vieren ze hun zeventigste verjaardag. In de bovenzaal van de Bûnte Bok. ‘Met slingers, jenever met suiker en een advocaatje’. Een portretschilder wordt ingehuurd om een passend kado voor de tweeling te maken. Ik zei het al: de voorste twee rijen. Om de haverklap worden voorste rij zitters aangesproken en aan de tand gevoeld. Vooral Sjors en Jan de Boer moeten het ontgelden, Maar een toeschouwer, die moet helpen het kado te onthullen, steelt ongewild? de show. Minstens een minuut lang laten ze hem alleen verscholen achter het schilderij staan. ‘Wie ben jij’, vraagt een van de karakters. ‘De ezel’. Gerrit ligt in een deuk en moet even bij komen om vervolgens zijn rol weer op te pakken. Zo mooi kan theater zijn dus. De interactie met het publiek is geweldig en het spel van Anke Bijlsma en Gerrit Haakma is fantastisch. Moeileloos kruipen ze van de ene in de andere rol. In en rap tempo en urenlang. Petje af. Krimp is een weergaloze voorstelling die een groot publiek verdiend. Jan Jaap van der Wal tekent voor de regie en de teksten zijn van de hand van Gerrit Breteler, wiens muziek ook te horen is. Lemmer heeft genoten. Thijs de Boer