Recensie | Nieuw Nederlands Fabricaat op muziekgebied

JOURE - Afgelopen tijd verschenen er weer talloze geluidsdragers van Nederlandse artiesten, die het beluisteren veelal meer dan waard zijn.

Jacco Gardner: ‘Somnium’.

(43 min.) Excelsior Recordings 96507.

Op zijn derde album gaat de uit Hoorn afkomstige multi-instrumentalist Jacco Gardner (1988) een nieuwe weg in. Ditmaal worden vocalen totaal achterwege gelaten, zodat ‘Somnium’ een puur instrumentaal album is geworden. De zanger, die zich door sixties grootheden als Syd Barrett en Soft Machine heeft laten leiden vertrok naar Lissabon. Daar kwam hij in aanraking met ‘Somnium’, het boek dat de Duitse astronoom, astroloog en natuurkundige Johannes Kepler (1571-1630) in 1608 schreef en dat pas in 1634 postuum zou worden uitgegeven. In een sciencefictionachtige context filosofeert Kepler hoe de aarde er vanaf de maan uit zou zien…Dit thema fascineerde ook Gardner zo, dat hij een puur concept album wilde maken zonder zijn eigen aparte stemgeluid om de luisteraar niet te willen beïnvloeden. Het resultaat is een warm fragiel album, dat omfloerst overkomt door de lange heelalreis, die de twaalf in elkaar overlopende nummers pogen te verbeelden. Door de woordloze psychedelica dwaalt de luisteraar daardoor juist af van het verhaal, zodat Gardner zijn doel voorbijstreeft. Liefhebbers van dit genre “underground muziek” zullen de muziek echter ook nu weer met gepaste weemoed tot zich nemen!

Danny Vera: ‘Pressure makes diamonds 1. The year of the snake’.

(22 min.) Excelsior Recordings 96549.

De bluesrockers van Voetbal Inside onder Danny Vera hebben een nieuwe maxi single uitgebracht ‘Pressure makes diamonds’, de titel die ook staat voor hun theatertour. De Zeeuwse voorman met zijn muzikale kompanen Reyer Zwart (bas, piano), JP Hoekstra (gitaar, pedal steel) en Benny Bakker (drums, percussie) swingen er weer danig op los in een zestal songs, die allemaal het “americana-gevoel” weten op te roepen, de mengeling van folk, blues en country. Dit eerste deel bevat louter up tempo nummers; één dezer dagen zal deel twee verschijnen waarop de ballads aan de orde komen. De openingssong ‘The year of the Snake’ kan worden gelinkt aan de Chinese jaartelling; 1977, Danny Vera’s geboortejaar gaat door voor “het jaar van de slang”… De gedegen productie van “The Snake” was wederom in handen Frans Hagenaars. Nu nog even uitkijken naar deel 2 van ‘Pressure makes diamonds”.

Div. artiesten: ‘Ik ben jouw man. Leonard Cohen in het Nederlands.

(65 min.) 2cd. Concerto Records.

In de jaren zestig kwam CBS met tal van bands , die destijds als erg illuster golden en veelal het predicaat “underground” kregen: ‘Moby Grape’, ‘United States of America’, ‘Blood, Sweat and Tears’, ‘Trees’, ‘Spirit’, ‘Flock’, enz. En plotseling was daar in 1967 tussen al deze “heftige” releases een “einzelgänger”, een heer, die de luisteraars peinzend aankeek op zijn lp ‘Songs Of Leonard Cohen’. Een lp, die begon met ‘Suzanne’, een album van een zanger die kon wedijveren met die andere CBS-grootheid Bob Dylan, zij het dat de laatste in het protest-milieu zijn naam al gevestigd had en zijn songs een stuk rauwer overkwamen…

Leonard Cohen, de Canadese singer-songwriter, die met zijn monotone, melancholieke stem om de paar jaar een lp deed uitkomen, zelfs nog in het jaar van zijn overlijden 2016 op 82-jarige leeftijd. Hoe populair Leonard Cohen ook was, zowel tijdens zijn leven als na zijn overlijden, er zijn nauwelijks teksten van hem vertaald. Met uitzondering van ‘Suzanne’ dat in de uitvoering van Herman van Veen, op tekst van Rob Crispijn, zeer geliefd zou worden. Muziekfanaat en uitgever Vic van de Reijt vroeg Henk Hofstede, zanger van de Nits, en tevens deeluitmakend van het Avalanche Quartet om hun favoriete Cohen-liederen van een Nederlandse vertaling te voorzien.

Op 18 september 2017 traden er in De kleine Komedie in Amsterdam tal van artiesten op, die een eerbetoon brachten aan Leonard Cohen. Samen met het Avalanche Quartet brachten Frans van Deursen, Jan Eilander, Fay Lovsky, Huub van der Lubbe, Beatrice van der Poel, Gé Reinders, Alex Roeka, Jan Rot, Fréderique Spigt en Rick Treffers de poëzie van Cohen heel dichtbij. De hoogtepunten werden vastgelegd op zowel een dubbel-lp als op een 2cd. De vormgeving van de hoes was in handen van Joost Swarte, die er een echte eyecatcher van heeft gemaakt! Als toegift heeft Concerto Records het optreden van Remco Campert vastgelegd: zeven door hem vertaalde gedichten van Cohen. (9 min.)

De 2cd op zich geeft weinig informatie. Wie echt alles over de optredens dan wel de songteksten wil weten, raad ik aan de 2lp aan te schaffen. Deze Nederlandse ode aan Cohen is een waardig eerbetoon, dat vooral dankzij de grote inzet van het Avalanche Quartet grandioos heeft uitgepakt. De intenties van Leonard Cohen, welhaast sacraal, komen echt binnen bij de luisteraars. Een geluidsdrager die ik iedereen kan aanbevelen!

Douwe Bob: ‘The Shape I’m in’

(34 min.) Music on Vinyl. Lp. MOVLP 2318.

Op ‘The Shape I’m in’, Douwe Bobs vierde lp verwoordt hij de achterliggende tijd in een 12-tal songs. Een periode die op privégebied niet gemakkelijk was voor de nu 26-jarige Amsterdamse zanger, kind van de kunstzinnige “sixties” ouders Simon Posthuma en Marijke Koger. Evenals die regelmatig nieuwe paden gingen betreden, doet Douwe dat op deze geluidsdrager ook. Vooral dankzij het toenemend gebruik van synthesizers is het geluid steviger geworden, maar staat hij in mijn ogen verderaf van de Douwe Bob van voorheen, de zanger, die juist met pure songs het publiek aan zich wist te binden.

‘Shine’

De openingssong ‘Shine’ geeft meteen het nieuwe meer elektronische geluid weer. ‘The shape i’m in’ , de frisse titelsong roept bij mij herinneringen op aan Chris Isaac met name dankzij het lichtvoetige galmende gitaarspel. Ook ‘Out on the road’ is zo’n heerlijk ruimtelijk nummer. ‘Queen of Hearts’ en ‘I do’ (met zang van Krezips Jacqueline Govaert) laten Douwe Bob horen zoals hij veelal klonk op zijn eerste drie albums. Heel fris en “des Bobs” is ‘Velvet Generation’ waarbij ik moet denken aan the Fab Four…

Steengoed Douwe Bob-album

‘Il be here’ is, aldus de hoes, de meeslepende laatste song van het album, maar niet heus… De lp, die gelimiteerd is op 1500 exemplaren, kent voorwaar nog een hidden track…, oude tijden herleven! Een nummer dat alleen op vinyl is uitgebracht en niet op de gelijknamige cd! Een heerlijke toegift op een album dat na intensief beluisteren toch een steengoed Douwe Bob-album blijkt te zijn geworden, al was het aanvankelijk even wennen! Natuurlijk is het niet in de laatste plaats te danken aan de uitstekende begeleiders waaronder Matthijs van Duijvenbode en JP Hoekstra, die we ook al tegenkwamen bij Danny Vera.