Plein Daltonschool Sint Jozef uit Lemmer wordt groener, park tegenover school wordt belevingsgebied

LEMMER - De Daltonschool Sint Jozef uit Lemmer gaat dit najaar het schoolplein vernieuwen en vergroenen. Ook kunnen de kinderen vanaf dan buitenlessen ervaren in het te renoveren park tegenover de school.

De renovatie van het plein en park aan de Markerstraat zijn onderdeel van de ontwikkeling van een buurtvoorziening. Donderdag 18 februari ging de eerste schop de grond in.

Het plein bij Daltonschool Sint Jozef wordt een belevingsgebied met veel groen, verhogingen, water en waterbeleving en klauter- en doorkruipplekken. Door het vele groen wordt het geluid bovendien getemperd, zo blijkt uit de plannen. Ook zijn er plekken waar ouders en ouderen kunnen zitten om te kijken naar de kinderen.

Het park aan de overkant blijft een park. Wel wordt de wildernis, gezien vanuit de school aan de rechterkant van het park, bijgesnoeid, zodat kinderen van de school en uit de buurt er kunnen ‘banjeren’.

Verder wordt er in het park tegenover de school speels gebruik gemaakt van boomstammen, waar kinderen buitenles kunnen krijgen en er kunnen sporten. Daarnaast komt er een ‘levend schaakbord’, dat volgens het uitgangspunt van de buurtvoorziening voor iedereen toegankelijk is.

De wens voor een groener schoolplein bestaat sinds 2018 bij de Daltonschool Sint Jozef. Niet alleen werd toen een commissie bestaande uit ouders in het leven geroepen, maar ook de in de school actieve kinderopvangorganisatie Prokino werd erbij betrokken.

,,We zagen vrouwen en mannen aan de overkant genieten van de spelende kinderen, hoe leuk als ze gewoon op ons plein tussen de kinderen zouden kunnen zitten”, zegt Lydia Wolbers, directeur van de Daltonschool.

Pauzeren met tijdslot

Omdat het huidige plein aan de kleine kant is, pauzeren de kinderen momenteel in tijdsloten. Terwijl de oudere kinderen om die reden al regelmatig in het park sporten. Daarnaast bivakkeren met enige regelmaat jongeren op het schoolplein buiten schooltijd.

In een gezamenlijk project kan de buurt volgens Wolbers gebruik maken van het schoolplein. ,,En kunnen de buurt en schoolkinderen leren, spelen en sporten in het park.”