Recensie | Leeuwarder band ‘Pugh’s Place’ na vijftig jaar terug op lp

JOURE/LEEUWARDEN – Tijdens een uitstapje in Londen in 1965 belandden de leden van de Leeuwarder band ‘The Example’ in de regeringswijk Westminster. Daar viel hun blik op een straatnaambord ‘Pugh’s Place’, een naam die hen deed denken aan het populaire alternatieve brommermerk Puch.

Het bordje werd gejat en terug in Leeuwarden wisten de bandleden dat ze in het vervolg als ‘Pugh’s Place’ door het leven zouden gaan. De band zou uitgroeien tot de populairste band van Friesland en hun eerste lp zou één van de meest gezochte albums op vinyl worden. Nu is de plaat weer verkrijgbaar en passend bij de kwaliteit: op goud vinyl en 180 grams! Het voornoemde straatnaambord is op de lp-hoes nog prominent aanwezig!

De plaat wordt uitgebracht in de serie ‘Behind Te Dykes’, een serie die zal bestaan uit uiterst zeldzame beat, blues en psychedelica albums van Nederlandse bodem uit de back catalogue van Universal. Naast ‘Pugh’s Place’ is ook het album ‘Rainman’ van Frank Nuyens heruitgebracht in deze nieuwe serie.

Pugh’s Place: ‘West One’. (1000 ex. op goud vinyl) Music On Vinyl. MOVLP 2709.

In 1971 mocht ‘Pugh’s Place’ haar eerste lp opnemen. Ditmaal was het nu eens niet Tony Vos of Hans van Hemert, die de productie zou doen, maar Boudewijn de Groot! Met hem werd een playlist opgesteld van zeven nummers. Eén van The Beatles ‘Drive my car’, en zes van de band zelf. Het resultaat mocht er zijn: sprankelende opnames, duidelijk verstaanbare teksten, en erg afwisselend repertoire, gebruikmakend van een uitgebreid instrumentarium.

Het album kent fraai fluitspel, zoals destijds ook Focus en Jethro Tull dat hadden van Jan van der Heide. Hier en daar klinkt het album symfonisch zoals in ‘Drive my car’, en in het verrassende ‘Old pirate John’ van Jan Ottevanger en Nanne Kalma horen we door de serene zang plotseling schitterend vibes-werk van Nanne Kalma.

De meest intrigerende song van het album is voor mij ‘The prisoner’ met heerlijke gitaarrifjes, muzikale versnellingen, en bovenal schitterende samenzang van Van der Heide en Kalma. Een song, die herinneringen oproept aan Queen’s ‘Bohemian Rhapsody’ , zij het dat die song later is geschreven!

Echter ook ‘Undesirable’ en ‘Lady power’ zijn songs, die beklijven en opvallen door afwisselend instrumentengebruik en schitterende samenzang van Nanne en Jan.

‘West One’ van Pugh’s Place is één van de betere albums uit de jaren zeventig! Omdat bandleden studeerden en er veel opgetreden werd besloot men er in het jaar van de (eerste) lp een punt achter te zetten.

Vier jaar later zou een nieuwe band uit Friesland furore maken, folkband ‘Irolt’. Dat hun muziek hier en daar een vleugje ‘Pugh’s Place’ in zich heeft is niet verwonderlijk. Voorman Nanne Kalma, gitarist Hans Kerkhoven, en drummer George Snijder maken deel uit van die bezetting. Op latere  lp’s zou ook bassist Jan Ottevanger nog toetreden tot die formatie!

‘West One’, een album dat niemand zich moet laten ontgaan!

Rainman: ‘Rainman’. (1000 ex. op groen vinyl) Music On Vinyl. MOVLP 2708.

In 1971 rommelt het binnen de Haagse R & B-groep Q 65. Singlesuccessen blijven uit en een tweede langspeelplaat voor het Negram-label flopt vanwege niet constante kwaliteitsnummers. Wanneer vervolgens ook nog voorman Frank Nuyens tijdens een voetbalwedstrijd zijn been breekt en thuis komt te zitten duurt het niet lang of zanger Wim Bieler en drummer Jay Baar  verlaten de band. NB: onder de naam ‘Kjoe’ zal de band in 1972 met nieuwe bandleden in haar gelederen verder gaan.

Nuyens, die noodgedwongen lange tijd aan huis gekluisterd zit, begint terzijde geschoven songs, die hij ooit schreef voor Q 65 te bewerken en te schiften. Met vriend en collega Jay Baar begint hij te musiceren en het idee ontstaat om een album uit te brengen. De opnamen worden voltooid in zowel de Haagse GTB Studio’s als bij Bovema, Haarlem. Om het album dat gevuld gaat worden met Americana, de mengeling van psychedelische folk, country en blues, te stroomlijnen en te producen trekt Nuyens drummer Dick Beekman (Cuby, Ro-d-ys, Livin’ Blues, ) aan. Gaandeweg komen  meer musici in beeld, die passen binnen het muzikale plaatje van Frank Nuyens. Zo ontstaat er een supergroep met onder anderen Nuyens zelf, Beekman, Jay Baar, E.Stoffel en H.Staalmeester. Achter beide laatsten gaan musici schuil, die op dat moment ook nog andere contractuele verplichtingen hadden, te weten bij Cuby: gitarist Eelco Gelling en bassist Herman Deinum!

‘Rainman’ is een verrassend divers album geworden, dat samenzang à la Crosby, Stills and Nash (‘Rainman’) kent, maar ook door zijn eenvoud de singer-songwriter Frank Nuyens op zijn best laat horen: ‘Don’t’ en ‘Money means nothing at all’. In ‘Vicious circle’ en ‘Get you to come through’ horen we zelfs “Duncan Laurence-achtige zangpartijen”, afgezet tegen een uiterst subtiele, instrumentale begeleiding.

‘Rainman’ vernoemd naar de openingssong is een fantastisch album van voorheen èn nu, een schat die terecht uit de archieven is opgediept!