Ouderen van gemeente De Fryske Marren thuis in beweging: oefening 3 en 4

REGIO - Buurtwerkers sport van Sociaal werk De Kear zetten zich graag in voor de gezondheid en de vitaliteit van de inwoners van de gemeente de Fryske Marren.

Daarom komt De Kear, in samenwerking met de Jouster Courant en de Zuid-Friesland, iedere week met twee oefeningen die men thuis kan doen. Annieck Bos van sociaal werk De Kear doet de oefeningen op de foto’s voor.

Ze geeft het volgende advies: ,,Oefen op een stevige stoel met rugleuning, train niet op sokken of een gladde ondervloer, neem na elke oefening 1 of 2 minuten rust en luister naar uw lichaam: doe de oefeningen op eigen niveau. Pas de herhalingen aan als dat nodig is en blijf bij elke oefening uw eigen houding in de gaten houden.”

Oefening 3: Handen ineen vouwen en boven uw hoofd brengen

1. Ga rechtop zitten.

2. Vouw uw handen ineen en strek de armen naar voren.

3. Breng de armen boven uw hoofd en in een vloeiende beweging naar beneden en weer omhoog.

Houd dit 30 seconden vol en start na korte rust de volgende oefening. Herhaal deze oefening later (als dat lukt) nog een keer.

Oefening 4: Been strekken om en om

1. Ga rechtop zitten.

2. Zorg dat de gehele voet op de grond rust.

3. Laat uw handen op uw bovenbenen rusten.

4. Strek uw been om en om horizontaal en weer terug.

Houd dit 30 seconden vol en start na korte rust de volgende oefening. Herhaal deze oefening later (als dat lukt) nog een keer.

Lees ook | Ouderen van gemeente De Fryske Marren thuis in beweging: oefening 1 en 2