Recensie | Een nieuwe ‘Tom Poes’ en een nieuwe ‘Sipke’ als Gouden Boekje

Joure/Lemmer - Al 66 jaar bestaat de reeks ‘Gouden Boekjes’. Vanaf 1953 verscheen er een serie in het toenmalige jeugdfonds van De Bezige Bij. Toen de animo voor de serie afnam ,destijds grotendeels vertalingen naar de Amerikaanse uitgaven, werd de serie beëindigd.

Nadat de serie in 2001nieuw leven werd ingeblazen door uitgeverij Rubinstein, die zowel de oude deeltjes als niet eerder vertaalde uitbracht, werd de serie weer geliefd zoals voorheen, zodat er op dit moment haast 200 titels verschenen zijn! Boekjes, die in veel gevallen op maat gemaakt worden doordat Hollandse auteurs en tekenaars aangetrokken worden.

Oer Hollands, zelfs Fries (!) zijn de nieuwste deeltjes: ‘Sipke gaat zeilen’, ‘Sipke sil sile’, en ‘Tom Poes en de Bommeltjes’.

Lida Dijkstra & Harmen van Straaten: ‘Sipke gaat zeilen. Sipke sil sile’. Luxe Gouden Boekje’

Rubinstein ISBN 9789047626855.

Dit is het tweede Sipke-verhaal dat Lida Dijkstra en Harmen van Straaten samen maakten. Vorige maand vond de presentatie plaats in het Ir. D.F.Woudagemaal in Lemmer waar de schipper van het Lemster skûtsje Albert Visser het eerste exemplaar in ontvangst mocht nemen van de directeur van het gemaal Hilda Boesjes-Beljon. Leerlingen van groep 5/6 van de Jouster Dr. E.A.Borgerschool waren er getuige van hoe de makers de nieuwste ‘Sipke’ voorlazen.

In ‘Sipke gaat zeilen’ besluit de dappere kleine muis een zeilboot te bouwen omdat hij niet met opa mee mag. Dankzij oud hout, een laken, en de inzet van Sipke en Hotske Haas ontstaat er een vaartuig dat wind en water zou moeten trotseren… Ze belanden op het meer waar de echte skûtsjes al bezig zijn aan de wedstrijd. Helaas voor beide ingenieurs in spé blijkt het bootje niet waterbestendig. Gelukkig is daar opa, die hen een helpende hand reikt. Toch blijft Sipke een visioen houden…

Een aardig boekje met fantasievolle illustraties dat als (voor)leesboekje ook al kinderen van een jaar of zes zal aanspreken. Zij, die het Fries beheersen, zullen genieten van it “geef Frysk” waarin de schrijfster Sipke en Hotske het avontuur laat beleven.

“Hotske Hazze wil wol helpe,

Dy siket tou en hout,

Wylst Sipke timmeret en handich

In mêst op it boatsje bout”.

Sjoerd Kuyper & Tim Artz naar Marten Toonder: ‘Tom Poes en de Bommeltjes’. Gouden Boekje

Rubinstein ISBN 9789047626169.

In het kleurrijke Gouden Boekje ‘Tom Poes en de Bommeltjes’ verbeeldt Tim Artz op tekst van Sjoerd Kuyper hoe heer Bommel van een fervent sporthater uitgroeit tot liefhebber en sponsor van een kindervoetbalteam waarvan Wammes Waggel de trainer is. Een team dat steeds beter gaat voetballen dankzij druppeltjes, die hun toegediend zijn door een oude heer in wie de kenners magister Pas herkennen. De “epo” van de tovenaar heeft op een gegeven moment echter niet meer de uitwerking, die deze aanvankelijk wel had… Tom Poes beseft dat een list op zijn plaats is!

Een heerlijk getekend kleurrijk verhaal voor kinderen waarin we in de voetballertjes al de “ouders” menen te herkennen: Argus, Dickerdack, Joost… Een boekje met een fantasievol verhaal dat de aanzet voor later zou kunnen betekenen als de “echte Marten Toonder-verhalen” aan de beurt komen!