Anca Blok: ‘Onder één dak met de Nachtwacht...’

Rutten - De in Rutten geboren en getogen Anca Blok (26) is sinds kort fulltime kunstenaar met een eigen atelier KUNSTBLOC aan het Venepad 2 in Rutten. Dat ze nu al met haar werk in het Rijksmuseum in Amsterdam hangt, had ze niet eens kúnnen dromen.

Het natuurtalent in haar kwam bovendrijven toen ze in 2013 even niet meer wist wat ze moest. Ze deed een opleiding in de gehandicaptenzorg in Groningen, maar het bleek niet een gelukkige keuze. ‘Ik zat een half jaar thuis en ben toen begonnen met schilderen. Ik maakte kleurige schilderijen en zette die op Facebook en kreeg daar veel reacties op.’

Schilderen

‘Ik kreeg een opdracht om iemand te schilderen en dat leidde tot steeds meer opdrachten’, vertelt ze op de zevende verdieping van de Poldertoren in Emmeloord, waar momenteel haar expositie Poldergrond te zien is. Naast het schilderen sprak het ondernemen en verkopen haar ook wel aan, waarop vanuit haar passie een kunstbedrijfje opbloeide onder het dak van het akkerbouwbedrijf van haar ouders.

‘Ik wil in eerste instantie iets maken waarmee ik iemand anders kan raken. En daarnaast zit er dan de koopmansgeest in mij dat ik het kan verkopen. Ik maak daarom ook toegankelijke kunst.’ Het schilderen in kleur was nog maar een ontdekkingsreis. ‘Ik ben er uiteindelijk mee gestopt en verder gegaan met het werken met houtskool. Toen ik 10 jaar was moest ik op de tekenles met houtskool oude leren schoenen tekenen. Ik besloot dit op latere leeftijd nog eens te doen en dat vond ik erg leuk en daar ben ik nu helemaal op overgestapt. Ik werk met houtskool en krijt op katoen.’

Zwartwit

‘Ik hou niet van kleuren. Mijn leven is ook zwartwit’, zegt ze gekleed in een zwarte zomerjurk. ‘Mijn auto is zwart en mijn huis is zwartwit ingericht. Ik vind zwart en wit natuurlijker. Kleur leidt af. Zwartwit is de basis en je kunt er goed mee in contrasten werken. Ik kan er iets krachtiger mee uitdrukken dan met kleur.’

Het maken van portretten is haar favoriet, maar ook landschappen, dieren, auto’s en huizen maakt ze vooral op aanvraag. ‘Ik werk vier dagen per week in opdracht en één dag besteed ik aan vrij werk voor exposities.’ Portretten is haar favoriet, omdat er emoties in gelegd kunnen worden. ‘Als je de verhalen kent dan kun je dat persoonlijke in het werk leggen. Mijn klanten zijn ook vaak ontroerd als ze hun portret zien en dat is waar ik het voor doe; iemand raken met wat ik maak.’

Lang Leve Rembrandt

Toen ze op Facebook over de expositie Lang Leve Rembrandt in het Rijksmuseum las en ook door anderen getipt werd om mee te doen, verdiepte ze zich in het oeuvre van de meester. ‘Ik wilde iets maken in de stijl van Rembrandt, maar wel met mijn eigen handtekening. Ik zag zijn werk ‘Oude man met gouden ketting’ en heb me daar door laten inspireren. Dat rauwe en pure in karakteristieke gezichten, dat spreekt ook mij aan.’

Anca stuurde vervolgens een foto van haar inzending naar de organisatie in Amsterdam en hoorde dit voorjaar dat ze door de voorselectie was. Liefst 8390 kunstenaars stuurden werk in en 600 werden uitverkoren om in de finale hun werk te tonen in het Rijks. ‘In juni ben ik met het schilderij naar Amsterdam gegaan om het in het Rijksmuseum uit te pakken. Even later hoorde ik dat mijn werk mocht blijven voor de expositie die tot 15 september duurt.’

Ik ben zo blij

Trots? ‘Natuurlijk, gewoon onder één dak met De Nachtwacht en het Melkmeisje, wie had dat ooit gedacht. Ik ben zo blij. Ik ben natuurlijk al wezen kijken en het mooie is dat mijn schilderij, ook omdat het heel groot is, heel prominent hangt.’ Afgelopen weekeinde is ze met haar ouders en tante weer even langs haar werk gelopen. ‘Het is ook super voor mijn CV natuurlijk. Ik krijg al veel reacties, van mensen die een foto sturen vanuit het Rijksmuseum. Ik merk nu al dat de opdrachten stijgen vanwege de publiciteit. Ook het aantal volgers op socialmedia neemt toe.’

Want Anca mag dan het bijzondere talent hebben voor tekenen, ze beseft wel dat er brood op de plank moet komen en dat haar kunst ook over de toonbank moet. Om haar werk te promoten ging ze vorig jaar voor het eerst naar de VT Wonenbeurs in Amsterdam en is ze daar dit najaar weer van de partij. ‘Ik ben ook zakenvrouw geworden. Ik kan prima van mijn kunst leven omdat ik ondernemer ben.’

Zakenvrouw

Dat ondernemersbloed werd begin vorig jaar beloond met de aanmoedigingsprijs van de Freelancer of the Year Award, waaraan 10.000 ondernemers meededen. ‘Dat commerciële heb ik geleerd van mijn coach en de minor ondernemerschap tijdens mijn studie docent Beeldende Kunst en Vormgeving op de NHL in Leeuwarden.’ Ze schreef ook een businessplan voor haar atelier Kunstbloc, dat ze in september 2017 begon.

‘Ik had ook wel wat doelen in dat plan, maar het gaat allemaal veel sneller dan verwacht. Ik heb nu een expositie in de Poldertoren in Emmeloord en dat mijn werk in het Rijksmuseum hangt had ik niet durven dromen.’ Ze staat echter nog maar aan het begin van haar carrière. ‘Ik zou in de toekomst graag in musea met naam willen exposeren en ik maak sinds kort ook kleine werken, omdat niet iedereen in huis plek heeft voor mijn meter hoge portretten.’ En voorzichtig maakt ze ook uitstapjes naar gedichten, waarvan enkele te zien zijn in de expositie Poldergrond. ‘Mijn basis blijft tekenen, maar als ik een wandeling maak schieten me woorden te binnen of noem het gedachten en die schrijf ik dan op.’

Expositie

De expositie in de Poldertoren is nog te zien tot en met 24 augustus op donderdag en vrijdag van 11.00 tot 16.00 uur, en van 25 augustus tot en met 15 september op vrijdag, zaterdag en zondag van 13:00-16:00 uur. Het werk in het Rijksmuseum hangt tot en met 15 september in de Philipsvleugel van het museum.

Cees Walinga