Geen laagvliegroutes meer

Regio - De vliegtuigen van en naar Lelystad Airport mogen vanaf de winter 2021-2022 geen gebruik meer maken van de laagvliegroutes.

Dat staat in een brief van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur & Waterstaat) en Barbara Visser (Defensie) aan de Tweede Kamer. De minister wil dit mogelijk maken door een eis te laten vallen, namelijk dat vliegverkeer naar Lelystad niet over Schiphol mag vliegen. Ook mogen de vliegtuigen van en naar Lelystad gebruik gaan maken van een deel van het luchtruim, waar nu alleen nog militair vliegverkeer toegestaan is. Deze maatregel kan in de winter van 2021-2022 worden ingevoerd.

Hiermee kan eerder van de laagvliegroutes af worden gestapt dan gepland. Aanvankelijk zou er tot 2023 laag gevlogen moeten worden, want pas dan kan het luchtruim opnieuw ingedeeld worden.

In de praktijk betekent het dat de vluchten van en naar Lelystad Airport kunnen doorklimmen naar 2700 en 3000 meter. In eerdere plannen was de vlieghoogte beperkt tot maximaal 1800 meter.

HoogOverijssel sceptisch

Een deel van de bekritiseerde laagvliegroutes loopt over deze regio. Actiegroep HoogOverijssel verzet zich al lange tijd tegen de laagvliegroutes en is sceptisch over de Kamerbrief van de twee ministers. ‘Wij krijgen van het ministerie al bijna drie jaar gewillig papier met beloften en voornemens onder onze neus geschoven. Beste minister, maakt u dit eerst maar eens waar. We gaan niet vliegen op Lelystad Airport met tijdelijke routes’, reageert de actiegroep op Twitter.

De aanpassingen worden een jaar na de opening van vliegveld Lelystad van kracht. Die opening staat nu gepland voor 2020.