Recensie | Puch voor Blueberry, Mister Blueberry op groot formaat

Joure - In de vroege jaren zestig begon ik meer en meer te geven om westernheld Blueberry uit de gelijknamige stripserie, die te volgen was in diverse striptijdschriften zoals ‘Pep’ en ‘Eppo’.

Toen Dargaud Benelux – Oberon in 1978 de op dat moment gepubliceerde verhalen in gekartonneerde vorm ging uitbrengen besloot ik om ze aan te schaffen. In hard cover en voorzien van prachtige schutbladen wilde ik deze serie wel in de kast hebben staan. Echter, alles bij elkaar vertegenwoordigden de 18 toen uit te brengen delen nog een hele prijs. Tot ik een lumineus idee kreeg: ik zou mijn trots, een witte Puch, verkopen… Dat lukte en voor het geld kon ik net alle delen aanschaffen. Waarschijnlijk was ik op dit moment financieel beter uit geweest als ik mijn klassieke bromfiets had aangehouden, in plaats van deze te verkopen voor een stapel Blueberry’s…

Het houthoudende papier en de veelal harde inkleuring vallen in de uitgaven van voorheen des te meer op. De ongekleurde ‘Blueberry’ op groot formaat en op hoogwaardig papier van uitgeverij Sherpa oogt zo eigentijds dat het lijkt alsof Giraud de platen daarnet heeft afgeleverd.

Giraud & Charlier: ‘Gebroken neus’ & ‘De wereld van Gir’. Uitgeverij Sherpa. ISBN 978 90 8988 149 6.

Jean Giraud (1938-2012) was een ras talent dat op diverse manieren kon tekenen. Als ‘Giraud’ tekende hij de realistische western ‘Blueberry’ terwijl hij onder het pseudoniem ‘Moebius’ de grenzen van het medium strip probeerde te doorgronden. Dit valt te lezen en te bekijken in het lange dossier ‘De wereld van Gir’ van maar liefst een kleine honderd pagina’s in kleur! Iedere liefhebber van Girauds dan wel Moebius’ werk zal genieten van het fraaie illustratiewerk en de bijbehorende uiteenzetting!

Eveneens in deze band ‘Gebroken neus’, uit 1980, het boek dat deels teruggrijpt naar het begin van de serie, naar de Navajo’s en hun leider Cochise. Gebroken Neus is niemand minder dan Blueberry, die het brein zou zijn achter een moordzaak en van wie de lezer in het begin van dit album niet weet of hij nog in leven is na een treinexplosie. Blueberry heeft het overleefd en na allerlei verwikkelingen probeert hij een oorlog te voorkomen vanuit de gelederen van de Navajo-indianen onder Vittorio.

Chini, de dochter van opperhoofd Cochise en geliefd door zowel Blueberry (Tsi-Na-Pah) , als door zijn rivaal Vittorio raakt zwaar gewond en tegen het eind van het verhaal ziet Blueberry kans een dokter te verwittigen… ‘Gebroken Neus’ en ‘De wereld van Gir’ is een album dat ik iedere liefhebber van het werk van Giraud, alias Moebius kan aanraden!

Giraud & Charlier: ‘Mister Blueberry 3. Geronimo de Apache’. Uitgeverij Sherpa. ISBN 978 90 8988 154 0. Giraud & Charlier: ‘Mister Blueberry 4. Duels in OK Corral’. Uitgeverij Sherpa. ISBN 978 90 8988 155 7.

In de gelimiteerde zwart-wit editie van ‘Mister Blueberry’ (450 exemplaren, een bruin linnen rug en een losse prent van de originele omslagillustratie), verschenen de delen 3 en 4. In het najaar zal het afsluitende vijfde deel ‘Dust’ verschijnen.

In deel 3 schrikt Tombstone op wanneer een bende, vermomd als Apachen, een zilvertransport onderschept. Een vooraanstaand burger van het stadje blijkt hier bemoeienis mee te hebben. Ondertussen ligt Blueberry bij te komen van zijn verwondingen waarbij hij terugdenkt aan de jaren waarin hij luitenant was en Geronimo zou ontmoeten. Doordat hij zijn levensgeschiedenis vertelt aan Campbell wisselen heden en verleden elkaar op intrigerende wijze af. Na enige tijd verlaat Blueberrey zijn ziekbed…

In deel 4 gaat Blueberry de confrontatie aan met beroeps-moordenaars, die van plan zijn om sheriff Earp en de zijnen om het leven te brengen. Die moeten in de val gelokt worden op de binnenplaats van de OK Corral. Blueberry’s biograaf Campbell ontpopt zich tot schutter en hulpsheriff Billy krijgt het zwaar te verduren. Uiteindelijk gaat Blueberry de strijd aan met kamer 13…

Beide delen zijn voorzien van extra beeldmateriaal en ‘Duels in OK Corral’ kent zelfs de eerste vier platen, die Giraud verwierp en verving door de in het boek weergegeven prenten. Al met al drie prachtige Blueberry-uitgaven, waar de echte liefhebber jaren mee toe kan!