KNRM: ’Als ze maar gered worden’

LEMMER

Elf mannen zitten rond de tafel. Er is nog even tijd voor een bakje koffie en een praatje voor de actie. Iedere dinsdagavond oefenen de vrijwilligers van de KNRM Lemmer op hun reddingsacties. De casus voor vanavond is onbekend. Iedere keer is de situatie weer anders.

De vrijwilligers van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij Lemmer komen sinds 1920 een vijftig tot zestig keer per jaar in actie ‘maar je weet nooit wanneer’. Het jaar 2016 was een druk jaar. In 2015 bleef de boot vaker aan wal.

Het is een heel werk om het pak aan te trekken. Vier gespen moeten dicht. Er is een apart gedeelte in het pak voor het hoofd. Alles wordt dichtgemaakt met een rits en afgesloten rubber om de polsen en hals. De grote laarzen zitten vast aan de broekspijpen en de noodfakkels zitten in de broekzakken.

Tien minuten hebben de vrijwilligers van de KNRM bij een melding. In die tijd worden ze opgepiept en moeten ze klaarstaan om aan boord te gaan. ,,Het is ook iedere keer vol gas fietsen’’, zegt Eric Kuindersma. ,,Helemaal in de zomerperiode.’’ Eric woont vlakbij hotel Iselmar. ,,Soms red je het niet om binnen die tijd in het boothuis te zijn. Dan sta ik op sokken klaar bij de Bruine Vloot en bel ik of ze een pak voor mij mee willen nemen. Dat gaat meestal goed. Meestal ja. Ze hebben mij ook weleens laten staan. Maar dat geeft niet. Het belang van de actie gaat altijd voor.’’

Dan klinkt er het bericht over de radio. De Orange Pearl is gestrand in de baai met drie opvarenden. Er wordt in het Duits gecommuniceerd. Plaatsvervangend schipper Wiebe Amels besluit om twee KNRM’ers vooruit te sturen met de Palace Noordwijk. De kleine boot heeft het vermogen om snel ter plekke te zijn. Vijf mannen stappen op de Anna Dorothea.

De boot is spartaans ingericht volgens Eric. ‘Alles zit erop, maar je hoeft geen luxe te verwachten’ De Anna Dorothea kan in theorie 50 mensen vervoeren. Maar met een reddingsactie een aantal zomers geleden had de boot dertien mensen aan boord en ‘toen was het comfort ver te zoeken’. ,,Maar daar is de boot niet voor bedoeld. En het kan de passagiers ook weinig schelen. Als ze maar gered worden.’’

Bij de boot aangekomen is een passagier vermist. Hij wordt een eind verderop onderkoeld gevonden. Een andere opvarende is overboord gesprongen, hierbij heeft hij zijn nek bezeerd. De stelregel bij de KNRM is eerst mens en dier, dan materiaal. Daarom wordt de mannen eerst uit het water gevist, op een warmhoudbrancard gelegd en ingesnoerd. De andere opvarende lijkt in orde. De KNRM-ers helpen hem het zeil naar beneden te halen.

Zestien mannen zijn vrijwilliger bij de Reddingsmaatschappij Lemmer. De een is geboren en getogen Lemster, de ander is import. Alle vrijwilligers hebben iets met de watersport voor hun beroep of anders als hobby en wonen in Lemmer of omgeving. “We hadden vorig jaar nog twee vrouwen bij de ploeg, maar die konden het lastig combineren met het werk en de kleine kinderen’’, zegt hij. Hij vindt het jammer dat ze er niet meer bij zitten, maar begrijpt het wel.

De Orange Pearl ligt vast. Een speciale sleeplijn wordt gespannen langs bakboord en stuurboord. ‘Zo blijft het schip in evenwicht’ zegt een crewlid. Met de Anna Dorothea wordt de boot vlot getrokken en richting de haven van Lemmer gesleept. In de haven wordt de Orange Pearl naast de Anna Dorothea gebonden om de boot op haar plek te krijgen.

Bij terugkomst in het boothuis worden gelijk de gebruikte spullen opgeruimd, de boten afgetankt en de rand van de Palace Noordwijk opgepompt. Mocht er nog iets gebeuren, dan staat het materiaal klaar voor gebruik.

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij krijgt geen overheidssubsidie en draait op giften en donateurs. Voor hen en voor anderen belangstellenden houdt de KNRM ieder jaar de Reddingsboot Dag, dit jaar op 6 mei. Donateurs kunnen die dag mee de baai op. In het boothuis vertellen de crewleden over het werk. ,,Ieder jaar trekt deze dag zo’n drie- vierhonderd bezoekers’’, gaat Eric verder. ,,Het is voor hen mooi om te zien wat wij doen en ook voor ons is het een gezellige dag’’.


Auteur

Redacteur