Recensie | Tet Rozendal schittert in Nachtvlinder

LEMMER

Het theatraal concert ‘De Nachtvlinder’ van cabaretière Tet Rozendal en instrumentalist Erik de Reus boeit van begin tot einde. De theaterzaal van De Hege Fonnen telt amper 80 veelal oudere bezoekers. Veel te weinig.

‘Waar blijft de jeugd van onder de 50’, vraag ik me tijdens de geen moment vervelende voorstelling af. Dit moet anders. Zeker deze voorstelling duikt regelrecht in de beleefwereld van jongeren. Maar hoe krijg je ze naar het theater. In ‘De Nachtvlinder’ maakt Tet Rozendal haar eigen levensverhaal tot onderwerp. Veel theatermakers doen dit overigens. Maar de wijze waarop Tet de worstelingen van jong meisje tot volwassene op het toneel invulling geeft is ontroerend en onnavolgbaar. In rap tempo krijgen we haar jeugdliefdes, voor wat die dan ook maar voorstellen, en haar uiteindelijk wens om te trouwen schitterend voorgeschoteld. Ze ziet in Londen een prachtige trouwjurk, maar heeft nog geen man. ‘Mijn manloze trouwjurk’, verzucht Tet. Wel heeft ze in Londen een denk ik onbereikbare liefde gevonden. Het verlangen naar Nick is groot. Maar komt hij wel in haar leven. Mooi is het gebruik van verschillende talen. De taal van haar jeugd: het Fries en het Nederlands. Vrijwel ongemerkt en nergens storend gaat ze van het Fries in het Nederlands over en omgekeerd. Voor de niet-Friezen onder de bezoekers levert dit geen enkel probleem op. Alleen als ze bij één van haar kandidaat schoonouders ‘lytse wite stjintsjes’ moet beoordelen (Tet’s vader was stenenhandelaar), zie je vragende gezichten onder het publiek. Prachtige ingetogen, maar ook knallende liedjes met mooie teksten, geven invulling aan de boeiend vertelde verhalen. Je ziet het voor je. Tet mag enorm blij zijn met haar instrumentele begeleider, toetsenist en gitarist Erik de Reus, die haar ook vocaal heel sterk onderstunt. We hebben genoten van een anderhalf uur durende show, niet gestoord door een hinderlijke pauze. Een voorstelling, laat ik het nog maar eens zeggen, geen moment verveelt. Je zit middenin haar levensverhaal. Een levensverhaal, die zonder haar beppe en naam- en raadgeefster Tetsje, niet zo heeft kunnen lopen.

Thijs de Boer

Redacteur