Recensie | 'Nederland' van Charlotte Dematons nu ook in Duits" 'Niederlande'

In 2012 verscheen van Charlotte Dematons op groot formaat het prentenboek ‘Nederland’. Het boek kende veel bijval van zowel jong als oud omdat de door haar geschetste wereld zo herkenbaar is.

Voor de vele Duitse toeristen, die ons land bezoeken heeft uitgeverij Lemniscaat nu een Duitse uitgave verzorgd. Echter ook zij, die familie of vakantievrienden uit Duitsland willen verblijden met iets echt “Hollands” kunnen met ‘Niederlande’ voor den dag komen. Verwacht voor deze Duitse vertaling niet lappen tekst. De enige Duitse tekst staat achterop! De prachtige prenten binnenin spreken immers voor zich! Charlotte Dematons: ‘Niederlande’. Lemniscaat ISBN 978 90 477 0853 7. In ‘Niederlande’, een klus waaraan Dematons maar liefst drie jaar werkte, maakte de illustratrice gebruik van een door haar aangelegd alfabetboek. Zo had ze bijvoorbeeld genoteerd: Afsluitdijk, aardappel, asperge, autoracen in Zandvoort, bolvormige huizen, bruggen, beschuit, enzovoort. Later ging ze deze “chaos” te lijf door van alles samen te voegen. Op elke plaat moest een kinderliedje komen, de canon van Nederland moest zichtbaar worden, schilderijen van grote meesters moesten worden ingevoegd, personages van boeken weergegeven, typisch Nederlandse zaken als Sinterklaas moesten verbeeld worden en natuurlijk mochten Nederlandse lekkernijen zoals Hollandse garnalen, stroopwafels en boerenkool met worst niet ontbreken. Om er voor de jongsten een extra aantrekkelijk boek van te maken, ontwierp Dematons zoekopdrachten. Op elke plaat ter grootte van twee bladzijden komen we steevast een gele ballon, een camper, de boot van de Kleine kapitein, een kabouter, de boot van de kameleon en een zwarte piet tegen. Vraag: waar staat….? Nederland komt zo in al zijn facetten aan bod. Het boek dat de Nederlanders zo aanspreekt, zal ook onze Oosterburen niet onberoerd laten. De bollenvelden, grachten, de kaasmarkt, schaatsenrijders, klederdrachten, punters in Giethoorn, pretparken, Madurodam, Amsterdam bij nacht, enzovoort zullen ook hen aanspreken! Bij elk prentenboek wordt een boekje op A5-formaat vertrekt waarin bijzonderheden staan over de betreffende platen. Het kan immers voorkomen dat bepaalde gebeurtenissen op de diverse platen niet herkend worden. Met ‘Niederlande’ komt uitgeverij Lemniscaat tegemoet aan de velen, die een fijn aandenken willen hebben van ons land. Ook de jeugd zal keer na keer bijzonderheden ontdekken op de vele in warm aquarel uitgevoerde platen. Dat ook Friese zaken op de platen te ontdekken zijn, moge duidelijk zijn! Een aanrader! Koos Schulte