Recensie | Marjolein Meijers familieband

Lemmer

Het concert van Marjolein Meijers & Haar Familieband in de concertzaal van de Hege Fonnen was afgelopen zaterdag in één woord: fantastisch. Wat een instrumentele juweeltjes en over wat een schitterende zangstem beschikt Marjolein Meijers. Een redelijk gevulde tribune genoot van begin tot het einde van de Familieband. Een intiem bijna huiskamerconcert, waarbij de interactie met het publiek groot was.

Marjolein Meijers speelde samen met haar echtgenoot Walter Kuipers, diens broer Onno en de oom van de twee broers, Rens van der Zalm. In totaal bespeelden de vier maar liefst 19 instrumenten, waaronder een tweetal doedelzakken. Rens van der Zalm bespeelde een wel heel bijzondere doedelzak tijdens een Ierse traditional. Schitterend en oh zo mooi vielen de andere drie achtereenvolgens in om er een fantastisch slotakkoord aan te breien. Tussen de nummers door vertelden met name Marjolein en Rens hoe het familiair in elkaar zit. En hoe ze elkaar hebben leren kennen. Na deze informatie volgde een toepasselijk lied. Heel mooi en ontroerend was het lied, dat Marjolein zong over een heel mooi lied over moeder-dochter-relatie: ‘je blijft altijd mijn moeder en ik haar kleine meid’. En wat te denken over het ontroerende lied over haar opa Thomas en oma Sara. Om te zoenen. Ook heel bijzonder was het stichtelijke lied ‘Plaats in mijn hart’. Als ik Marjolein hoor zingen, die over een aanhoudende enthousiaste uitstraling beschikt, dan wordt ik blij, heel blij. En velen met mij. Multitalent Marjolein Meijers speelt dit seizoen diverse voorstellingen samen met haar man Walter en diens broer Onno (Hongerig Hart, Van Berini tot Solex, Oud en Nieuw). Maar voor de eerste keer heeft ze ‘oom’ Rens gevraagd om met hen mee te spelen in de voorstelling ‘Familieband’. Een gouden greep. Een som, die meer dan een optelling van beide delen is. Een uniek en fantastisch concert hebben we in Lemmer mogen mee maken. Ik kan wel stellen, dat alle bezoekers zoiets hadden van: ‘we hebben iets unieks mee gemaakt hier in Lemmer’. Thijs de Boer